Air Greenland fyldte 50 år og det blev fejret!

Air Greenland 2000-09

Islandske Jonas Finnbogason har fløjet for Grønlandsfly og Air Greenland i en

menneskealder

Dash 7 lastes i Kangerlussuaq

Flyvning til Danmarkshavn i 2005. Fra venstre: Søren Lund, Jonas Finnbogarson,

Hans Peder Kobbelgård, Rene Fencker Holm, Ståle Rogstad og Jakob Mølgård

Air Greenland opstartede en rute til Baltimore i 2007, men uden meget held

Her ses den første landing på is med en Dash 7 i Danmarkshavn

Snefygning ved Norsaq i Pituffik 

Mekaniker Thomas Dalentoft på arbejde i Tasiilaq Heliport

Julemanden er med på flyvninger til Grønland hvert år

Komponentlageret i Nuuk i 2008

Air Greenland satser på turismen – som her
via Grønlands Rejsebureau, Topas og
World of
Greenlands hytteby ved Eqi

Air Greenland 2000-09

Nyt navn og nye farver - klædt på til nye tider

”Air Greenland” - man skulle lige vænne sig til det, men flyene var flottere end nogensinde i den røde farve med det nye logo, og navnet faldt også snart på plads i munden.

Da selskabet den 18. april 2002 skiftede navn til Air Greenland og debuterede med ny grafisk identitet, var formålet at rette op på et lidt ramponeret omdømme, skærpe profilen i konkurrencen med SAS -  og signalere nye tider. Og de nye tider kom hurtigere, end nogen havde forestillet sig.

SAS kapitulerer

Et halvt år senere kapitulerede SAS på ruten mellem Kangerlussuaq og København. I årtier havde man fløjet den alene, men efter få års intens konkurrence fra Air Greenland kastede det skandinaviske luftfartselskab håndklædet i ringen. Nu var Air Greenland alene om at flyve mellem Grønland og Danmark – og det krævede mere end en Boeing 757 med ussel fragtkapacitet.

Den store røde Airbus 330-200 landede første gang i Kangerlussuaq i november 2002, og passagererne mellem Grønland og Danmark oplevede nu, at Air Greenland fuldt ud kunne matche på service og komfort. Selvom konkurrenten havde trukket sig fra ruten, fastholdt Air Greenland de lavere billetpriser, der havde været et våben i kampen om ruten – og sænkede dem ad flere omgange de følgende år.

Nye lange ruter

Året efter kunne Air Greenland notere endnu en sejr over SAS, da selskabet vandt en femårig kontrakt med US Air Force om beflyvning mellem Pituffik (Thule Air Base) og København. Denne kontrakt er siden blevet fornyet.

Lige så vellykket blev det ikke, da Air Greenland i foråret 2003 åbnede en forbindelse  mellem Akureyri i Island og København. Der kom for få passagerer ombord, og efter et halvt års flyvninger to gange om ugen lukkede ruten. En rute mellem Grønland og USA led samme skæbne i 2007 – efter én sæson stod det klart, at markedet ikke var modent.

De laveste frugter

Nok havde SAS opgivet at flyve mellem Grønland og Danmark året rundt i konkurrence med Air Greenland, men fra 2007 vendte selskabet tilbage – i højsæsonen. Samtidig åbnede  Air Iceland en rute fra Reykjavik til Nuuk – og senere også til Ilulissat - ligeledes kun i de travle sommermåneder med høj belægning.

Air Greenland trimmede sin organisation til de nye og ulige vilkår på markedet, tog kampen op med billigere billetter – og fortsatte på alle ruter både sommer og vinter.

30 år med Dash-7

Også på indenrigstrafikken mærkede Air Greenland de nye tider. Grønland Hjemmestyre udbød efter årtusindeskiftet opgaven med at beflyve de ikke-rentable helikopterruter i licitation – og Air Greenland måtte i en periode afgive helikopterflyvningen i Diskobugten og i Østgrønland.

Qaanaaq i nord og Paamiut i syd indviede landingsbaner i det nye årtusinde, og også disse byer blev nu destinationer på Air Greenlands vidtstrakte interne rutenet. Dash-7 flyene passerede 30 års tjeneste i år 2009 – og nu lakker det mod enden for de flyvende rutebiler: Air Greenland modtager i foråret 2010 de første to nye Dash 8 fly.

400.000 ombord

Fra foråret 2004 kunne passagererne købe deres billetter online på Air Greenlands website. Kun få benyttede sig af de i de første år, men i 2009 blev over 30 procent af alle billetter solgt på nettet.

Igen i det nye årtusinde slog antallet af passagerer alle rekorder. I 2007 kunne Air Greenland byde godt 400.000 passagerer velkommen ombord, og siden er tallet vokset yderligere.

Antallet er medarbejdere var i 2009 godt 650 – og 29 unge mennesker var under uddannelse i Air Greenland.