Air Greenland fyldte 50 år og det blev fejret!

En uforglemmelig .......

En uforglemmelig fødselsdagsgave.

Min historie starter således: Da min mand sund og rask skulle fylde 45 år, tænkte jeg på, hvad jeg kunne give ham, allerede et år før. Pludselig kom jeg i tanker om, at han på et tidspunkt selv havde sagt, at hvis han havde råd, ville han rejse ud til andre lande og se verden.

Lige efter jeg kom i tanke om det, tjekkede jeg, hvorledes det stod til med min økonomi; og uden at min mand vidste  det, begyndte jeg at tjekke de forskellige rejsebureauers hjemmesider. Det jeg ville finde ud af på hjemmesiderne var, hvor meget det ville koste for rejsen, ophold i Danmark og ikke mindst, hvor meget kosten ville koste i anledning af rejsen.
I min søgen, fandt jeg frem til , at vi, på rejsen fra Grønland til Danmark t/r, kost og logi, skulle bruge 20.000 kroner. Oveni den pris skulle der komme en del flere omkostninger, i forbindelse med, hvilket land vi ville hen til.
Selvom jeg mente, at det var dyrt, bestemte jeg mig for, at det var det jeg ville give ham og jeg startede med at samle penge sammen.

Jeg havde heldigvis fast job dengang og dermed en fast indtjening hver måned. Da jeg vidste, hvor meget af vores løn går til vores faste omkostninger, bestemte jeg mig for, at jeg hver måned ville lægge 3.-5.000 kroner til side.
Da der var lidt over et halvt år til min mands fødselsdag, fortalte jeg ham, hvad jeg havde bestemt mig for, hvor jeg fortalte, at jeg gerne ville rejse med ham til det land, han gerne vil se.

Han stirrede på mig i lang tid, uden at sige noget og hver gang jeg sagde noget, så han chokeret ud og stirrede igen på mig. Han fortsatte med at være sådan i to dage, hvor han på tredje dagen spurgte, hvorledes vi ville få råd til det. Først der fortalte jeg ham, at jeg i smug havde samlet penge sammen, og set på de forskellige rejsebureauers hjemmesider. Jeg gav ham besked om, at han også skulle se på de hjemmesider, så han kunne bestemme sig.

Min mand undersøgte rejsemål i en uges tid, hvor han fandt frem til fire forskellige lande, Qaanaaq (Grønland), Australien, Kina og Afrika.  Vi startede derefter med at undersøge, hvilke rejsemål vi havde råd til. Det så ud til, at turen til Qaanaaq ville koste omtrent det samme som turen til Australien. Da vi ikke havde penge nok til disse to destinationer, startede vi at undersøge priserne til Kina og Afrika. Vi var ellers interesseret i Kina, men bestemte os for at tage til Afrika, med Egypten som hovedmål.
Turen til Danmark skulle foregå med Air Greenland. Vi søgte efter overnatningsmuligheder i Danmark og fandt så et hotel, hvor vi kunne overnatte. Derfra ville turen gå til Egypten med rejsebureauet Falk Lauritsen, som havde nogle rigtig gode tilbud, på rejse, kost og logi. Her skulle vi så betale lidt ekstra, hvis vi ville med på de ture, der tilbydes.

Falk Lauritsens tilbud lød på, at hvis man købte billetterne indenfor et bestemt tidsrum, kunne man få en billigere pris. Denne mulighed benyttede vi os af, hvor vi gav lidt over 35.000 kroner, hvor rejse og logi var sikret.

Dagene gik og dagen for min mands fødselsdag nærmede sig. Min mand har fødselsdag, hvor det er højsommer den 20. juli. I starten af juli var vi klar til at rejse fra Aasiaat. Den dag var der tåget, vi var lidt i tvivl om, om vi kom af sted.
Vi var meget i tvivl om, om vi ville nå flyet til Kangerlussuaq, hvis ikke vi nåede flyet, ville det gå ud over vores tur til Egypten fra Danmark. Vi kunne høre, at det fly, som vi skulle med fløj over os, men da flyet ikke kunne lande, fløj den videre. Da flyet var den eneste forbindelse, var vi noget kede af, at vi ikke kunne komme af sted og tog hjem igen.
Vi var lige kommet hjem, da telefonen ringede. Det var Air Greenlands personale der ringede, om at flyet til Ilulissat havde set en åbning i tågen og var landet i Aasiaat, og den kunne vi flyve med til Ilulissat, og at vi derfor skulle skynde os ud til lufthavnen.

Vi hoppede op, samlede hurtigt vores bagage og tog ud til lufthavnen. Da vi nåede frem, ventede de kun på os. Vi aflevere hurtigt vores bagage og i da vi skulle stige ombord på flyet gav personalet os besked om, at de havde ombooket os, så vi kunne komme med flyet fra Ilulissat videre til Kangerlussuaq.
Da vi landede i Ilulissat fløj vi efter få minutter videre til Kangerlussuaq. Da vi kom til Kangerlussuaq blev fik vi at vide, at vi ikke havde nået flyet til Danmark, og at det var tvivlsomt, om vi kunne komme med flytet næste dag, pga. at det allerede var fyldt.

Vi var spændte og da man havde sørget for værelser til os henvendte vi os ved skranken, hvorefter vi gik til vores værelse. Efter vi var kommet på værelset, var vi så spændte, at vi næsten ikke kunne sidde stille. Vi begyndte at snakke om, hvad vi ellers skulle finde på, hvis vores rejse gik helt i vasken. Vi ville være nødt til at ændre et halvt års planlægning.
Vi kontaktede hotellet i Danmark om, at vi ikke ville ankomme som planlagt, og at det måske heller ikke var muligt efterfølgende dag, og at de skulle ændre vores ankomst til om to dage.  Vi gav besked om, at vi ville henvende os til dem, hvis vi kom frem.

Da vi sad og drøftede det, kunne vi ikke sidde stille, så vi bestemte os for at gå en tur sammen med én af min søskende og dennes barn, som skulle overnatte i Kangerlussuaq på gennemrejse.

Vi kom i tanke om, at min mand havde familie boende i Kangerlussuaq, og vi gik over for at besøge dem, hvorefter vi bestemte os for at køre en tur sammen med dem. Vi kørte op ad et fjeld, hvor vi havde udsigt mod indlandsisen, her tog vi en masse billeder. På vej ned ad fjeldet så vi moskusokser, som vi også tog flere billeder af. Det var en køretur med gode oplevelser.
Om aftenen, da vi trætte gik vi op på værelset for at sove, var vi meget spændte på, hvad der ville ske dagen efter.

Næste morgen da vi vågnede, gik vi over for at spise og derefter henvendte vi os ved skranken med vores bagage. De havde placeret os som de første på ventelisten, spændende. Mens vi ventede føltes hvert sekund som 5 minutter.
Endelig landede flyet fra Danmark og vi sad stadig og ventede. Alle dem fra kysten og dem vi sad i ventesalen med, blev kaldt ombord. Vi kunne se ud ad vinduet, at deres bagage blev bragt ombord. De havde placeret vores bagage, hvor vi kunne se den og vi kunne se, at den ikke blev bragt ombord.

Flyet til Egypten, som vi skulle være ombord med, ville tage af sted i morgen fra Danmark. Vores billetter kunne hverken refunderes eller laves om på nuværende tidspunkt; og vi havde ellers brugt så mange penge på rejsen. Vi var spændte…
Der var til sidst ikke flere passagerer der steg ombord på flyet, alle var steget ombord. Og vi veg stadig ikke fra skranken, da en medarbejder ved skranken, som jeg kendte, pludselig vendte sig mod os og sagde, at vi bare skulle stige ombord, at vi havde plads på de dyre sæder. Jeg var så glad, at jeg straks begik mig ombord uden at tage billetterne, som min mand tog og løb efter mig.

Mens jeg var på vej ud til flyet, havde jeg ikke sagt farvel til et af mine søskende og hendes barn, jeg vinkede derfor til dem. Min mand og jeg gik glade ind i flyet. Jeg følte mig lykkelig i tanken om, at vores tur til Egypten var tættere på, jeg satte mig på den henviste plads. Jeg kunne høre, at min mand blev henvist til et sæde ikke langt fra min.
Flyet til Danmark, som vi var på, lettede. Jeg følte mig så godt tilpas og lettet, at jeg var lige ved at fælde en tåre da jeg kunne se min mand stå ved siden af mig, han smilte og sagde noget svagt, som jeg ikke hørte, men på den måde, hans mund bevægede sig på, tror jeg han sagde: ”Jeg elsker dig”.

Vi havde det så godt ombord på flyet, vi blev behandlet, som enhver passager. Stewardesserne var venlige og serviceminded.
 Da vi kom til Danmark, kunne vi mærke, at der var rigtig varmt. En af mine søskende var kommet med en af sine venner i bil, for at hilse på os i lufthavnen. Et af de ting man kunne se i København, Strandvej, som de ville have vi skulle se, var vi ude og se på. Her fortalte vi om indlandsisen, som vi havde set dagen før.
Det var spændende i løbet af to dage havde vi set indlandsisen og stranden i København, som danskerne plejer at svømme i.
Da vi ankom i bil til hotellet tilbød vennen ellers at køre os ud til lufthavnen dagen efter, men vi takkede pænt nej, i det vi skulle af sted tidlig morgen.

Vi gav receptionisten besked om, at vi skulle videre til Egypten næste dag, tidlig morgen. Receptionisten henviste os et værelse og gav os nøglen. Da vi kom ind i værelset, følte vi os meget lettet. Vi spiste og gik i seng, da vi skulle tidligt op.
Da vi vågnede, tog vi et bad, før vi skulle ud til lufthavnen. Da vi var klare gik vi fra hotellet for at tage ud til lufthavnen.
Vi tog ud til Kastrup lufthavn, hvor vi havde vores bagage, billetter og pas, og stillede os i køen. Da det var vores tur afleverede vi bagagen og gik op for at vente på, at vi skulle borde. Vi havde ikke spist morgenmad, så vi fik lyst til at spise. Vi fandt et sted hvor vi kunne købe noget, og fik vores morgenmad.

Flyet som skulle til Egypten var klar til ombordstigning, vi afleverede vores bording pas og steg ombord på flyet. Turen fra København til Hurghada i Egypten varer næsten lige så langt tid, som turen fra Grønland til København.
Da vi fløj over vores destination var udsigten rigtig spændende: og ørkenen, som vi fra barnsben har hørt så meget om, så vi endelig med vores egne øjne. Vi var i Egypten i 14 dage, hvor min mand i løbet af den tid fyldte 45 år.
I vores tid i Egypten var det varmeste 60 grader, hvor det koldeste var 40 grader varmt.
I løbet af de 14 dage i Egypten så vi nomader, ørken, det Røde Hav, Nilen, byen Luxor, Kongens dal (kongernes og de mægtiges grave), muhamedanernes kirker, gamle slotte, skulpturer og gamle redskaber m.m.
Efter at vi havde været i Egypten gik turen retur til Danmark, hvor vi skulle være i en uge. I Danmark boede vi på hotel, som vi havde reserveret allerede før afrejsen fra Aasiaat.

I den tid, hvor vi var i Danmark, var vi i Tivoli, til 1. august, som også kaldes ”Kalaallit ulluat” (Grønlændernes dag), som vi havde hørt så meget om, men aldrig oplevet. Vi så en mase grønlændere, nogle som vi ikke havde set i mange år. Vi var sammen med dem fra Aasiaat, da vi selv kommer fra Aasiaat. Vi var sammen med vores gamle lærere og dem der tidligere havde boet i Aasiaat. Der var underholdning, kajakopvisning, salg af grønlandske produkter og grønlandsk mad m.m., det var både hyggeligt og uforglemmeligt mindeværdigt.

Efter en uge i København tog vi hjem til Aasiaat, hvor vi uden problemer nåede hjem.
Stadig i dag tænker vi tilbage på alle de mindeværdige seværdigheder og oplevelser vi har set. Denne mindeværdige gave blev til virkelighed ved den gode service, som Air Greenland og Mittarfeqarfiits medarbejdere gav.