Air Greenland fyldte 50 år og det blev fejret!

Mit Air Greenland

Mit Air Greenland

Kære Air Greenland

Som der står på overskriften på jeres site i konkurrencen om fortælling af vores oplevelser med Air Greenland, vil jeg 100% stå inde for, at I er ’Mit Air Greenland’.

Først vil jeg nævne, at jeg og min familie (bosiddende i DK) og familien i Grønland har rejst med jer mange gange. Det er altid en oplevelse at flyve med Air Greenland. Vel er det dyrt at rejse til/fra og i Grønland (når vi er mange der skal rejse). Men for de penge får vi altid servicen med, gode sæder, dejligt fly og gratis mad og drikke, tæpper og puder, skærm foran dig osv. osv.  – Det er luksus, især når man tænker på, at der er så mange lavprisflyselskaber hvor der ikke findes noget der ligner.

Og hvorfor er I ’Mit Air Greenland’? – det skal jeg fortælle jer:

Sommer 2008 blev min mor i Sisimiut indlagt flere gange på sygehuset, hvor de fandt ud af at hun havde fået dårligt hjerte. For at gøre historien kort var det således at hun langt om længe blev indstillet til under-søgelse/operation på Rigshospitalet. – Jeg og min søster (bosiddende i DK), kontaktede Rigshospitalet, patienthospitalet ved København, sygehuset i Sisimiut, myndigheder i DK og GRL osv. – Vi kæmpede en brav og ulige kamp mod systemet for at få min mor så hurtigt som muligt til Rigshospitalet. Vi fik endelig besked, men der først var plads til hende senere henne på året. – Vi kæmpede videre, for det kunne ikke passe når hun var så syg osv. – Langt om længe fik vi at vide at der nu ’lige pludselig’ var plads til hende på Rigshospitalet. Sikken’ lykke. – Dagen efter fik vi at vide fra sygehuset/Sisimiut at der ikke var plads i flyet til DK. – Som I sikkert kan forstå blev jeg naturligvis fuldstændig lamslået. – Hvad gør man så?

Jeg mailer til Air Greenland og fortalte om vores genvordigheder og om vores stakkels moder der så gerne ville leve endnu osv. I kunne fortælle at der ikke var plads på noget fly til DK. Men hvis jeg lige kunne vente så var der måske en mulighed. Det undersøgte den meget søde og rare medarbejder fra Air Greenland. Jeg fik så at vide samme dag, at hun havde undersøgt det nærmere; der var et chartret fly der skulle til DK dagen efter (eller var det 2 dage efter, kan jeg desværre ikke huske) og at hun havde reserveret en plads til min moder.

DET KALDER JEG SIMPELTHEN 100% SERVICE OG MEDMENNESKELIGHED! Jeg havde selvfølgelig kun store roser til jer. Og det ved alle og enhver der kender os.

Jeg kontaktede selvfølgelig sygehuset/Sisimiut om resultatet og de var selvfølgelig lidt forbavsede…. Men samme dag min mor skulle med Air Greenland til DK, meddelte sygehuset at de ikke turde lade hende flyve, da hun desværre var blevet noget dårligere.

Om jeg fik det skidt? Ja, i høj grad. Jeg måtte desværre også meddele jer, at min mor ikke kom med alligevel og takkede jer så mange gange for jeres hjælp.

Desværre døde min mor kort tid efter. I stedet for en behandling i DK døde hun pga sløseri og vi andre måtte tage hjem til Grønland til begravelse.

Trist historie, det ved jeg. Men historien ville jeg bare gerne fortælle jer pga jeres store hjælpsomhed og store servicemindedhed.

Jeg vedhæfter billedet af min mor taget året før hun døde da vi var i Sisimiut for at besøge hende. En dejlig, klog og meget varmhjertet og stærk kvinde, mor, bedstemor og kone som alle kunne komme til.

Endnu engang et stort TAK til Air Greenland.

De bedste hilsner

Juliane Sønder,
Ullerslev