Air Greenland fyldte 50 år og det blev fejret!

Jeg har sejlet med en Sikorsky

Jeg har sejlet med en Sikorsky

 

De fleste flyver med en Sikorsky S61 - men, jeg har sejlet med en!

Min historie går et par år tilbage … mere præcist til året 1971 – 1972.
På dette tidspunkt sejlede jeg i den Danske handelsflåde som Skibselektriker.

Mit første skib hed ”Anne Johanne” og dette skib sejlede i fast fart på hele vestkysten af Grønland, med udgangspunkt fra København.

Vi havde alverdens slags varer med op til Grønland (ja, selv juletræer) og inden vi atter sejlede hjemover, så lastede vi ”Kryolit” i Ivittuut (tidligere stavet ”Ivigtut”) der som bekendt ligger umiddelbart i nærheden af flådestation Grønnedal.
”Anne Johanne” er eller var kendt som skibet ”Martin-S”.
”Martin-S” sank (Jeg mener, dette var i 1967) oppe ved Sukkertoppen. Men blev ret hurtigt hævet igen med de berømte ”Anders and kugler” (Polystyren-kugler). Skibet blev senere solgt og omdøbt til ”Anne Johanne”.
Jeg blev forhyret som skibselektriker i 1971 og sejlede med skibet i godt et års tid.
På et tidspunkt lå vi ved Sukkertoppen og lossede varer fra København. Der indløb pludselig en besked om, at der var nødlandet en Sikorsky ude midt på Søndre Strømfjord. Vi blev adviseret og blev spurgt om, om vi på nogen måde var i stand til at bjærge Sikorskyen?
Her tænkes der nok på, hvor kraftige vores dækskraner de var og om vi rent fysisk kunne ha’ en Sikorsky stående på dækket. Men, efter den oplyste vægt og mål på Sikorskyen, så skulle vi lige akkurat kunne klare sagen … vi ville under alle omstændigheder gøre forsøget. Vi var så godt som færdige med losningen i Sukkertoppen og derefter sejlede vi først til Nuuk, hvor vi fik tomme olietønder, pumpeudstyr, m.m. - samt en stor havnepram ombord. Udover dette fik vi også nogle flyteknikere fra GTO ombord.
Vi sejlede herefter op på Søndre strømfjord og fandt ret hurtigt Sikorskyen liggende drivende på fjorden. Besætningen samt passagerer var blevet reddet.
Billedet ovenover (indsættes senere. red.), har jeg fundet på Jeres hjemmeside – det minder mig meget om det billede, jeg har i min erindring angående den bjærgning jeg var med til.
Dog, var der den forskel, at halepartiet lå helt og aldeles under vand. Og det var netop her, at vores pumpemateriel samt tomme olietønder skulle anvendes.
 
 Det forulykkede Sikorsky S61 fly var drevet fra midten af fjorden og længere ind på lavere vand, således vi ikke umiddelbart kunne komme til det.
Den tidligere nævnte havnepram, pumpegrej og tomme tønder sejlede derefter ind til helikopteren. Halepartiet blev lænset for vand – de tomme tønder blev med besvær fastgjort til halepartiet. Herefter blev Sikorskyen trukket stille og roligt ud på midten af fjorden hvor vi lå med det gode skib ”Anne Johanne”.
Nu blev det rigtigt spændende! For kunne vores dæksspil (kran) klare, at trække det ret store Sikorsky fly op af vandet og ville vi være i stand til, at hive helikopteren helt op på dækket … ja – kunne flyet i det hele taget være på dækket. Det skulle nemlig anbringes på det vi kalder 3 og 4 lugen, altså imellem midskibs-bygningen og agter-bygningen.
Sandelig så, alt gik glat og Sikorsky S61 kunne lige akkurat være der. Jeg husker tydeligt, at vi fik oplyst af de GTO teknikere vi havde med, at propellerne på helikopteren i sig selv udgjorde en betragtelig værdi – set i relation til hele helikopteren.
Jeg skal da huske at fortælle, at jeg - imens vi havde Sikorskyen ombord, var en tur oppe i den. Den var så sandelig større indvendig end jeg havde forventet. Jeg mener der var plads til ca. 22 personer – en stor ”Svend” må jeg sige.
Vi sejlede Sikorskyen til Nuuk, satte den ned på kajen. Vi skulle atter hjemover til København og alt imens ville man adskille Sikorskyen således, at vi - når vi næste gang kom til Godthåb – kunne få helikopteren ned, helt ned i lastrummet.
Herefter skulle vi sejle helikopteren til USA og jeg mener helt bestemt, det var til Sikorsky -fabrikken i Nordfolk.
Skipperen ombord på ”Anne Johanne” hed Ingvard Madsen en dygtig og erfaren Grønlandsskipper. Maskinchefen hed Herbert Sander og jeg hedder Flemming Jørgensen.
En rigtig god sommer til Jer!