Air Greenland fyldte 50 år og det blev fejret!

Vulkanudbrud i Island

Undertegnede vil hermed berette familiens ufrivillige ophold i Danmark foråret 2010.

Da vores datter under sin sabbatår besluttede, at holde ferie i forlængelse af påskeferien hos sin onkel i Danmark, blev undertegnede og min mand hurtigt enige om, at tage med hende. Planen var, at vi skulle opholde os i Århus hele perioden, som varede 2 uger.  Vi var ligeledes blevet enige om, at tage til København dagen i forvejen samt bestilt hotelophold forud for hjemrejsen. I den pågældende weekend, hvor der kom vulkanudbrud var vi meget spændte på at se, om vi i det hele taget ville kunne komme hjem iht. det planlagte, så det var med spænding, at vi kom til København.

Vi brugte vores ”sidste” dag i København med at shoppe i Kbh. og gik en tur på strøget og hyggede os helt vildt alle tre. Det var en dejlig afslutning på vores ferie. Men, sådan skulle det ikke gå. Vi tog ud til lufthavnen selvom vi havde set, at flytrafikken var stoppet, men vi skulle have nogle informationer alligevel. Da vi kom ud til Kastrup Lufthavn var der total mennesketomt, hvilket var et meget sjældent syn. Vi gik direkte over til skranken hos Air Greenland for at tale med personalet. Vi ventede nogle minutter (måske 10 minutter) eller lidt til, fordi der kun sad en enkelt person som hele tiden måtte tage telefonen, når den ringede. Da hun endelig kunne tale med os, blev jeg overrasket over hendes rolige og professionelle ekspedition samt ikke mindst hendes venlige væsen, trods telefonkimen i mellemtiden. Vi kan kun rose hende. Tit og ofte hører man dårligt om ”dem” ved skranken, men ikke her hos os. Vi fik de oplysninger vi havde brug for samt fik fortalt hvordan og hvorledes vi skulle forholde os mht. flytrafikken sidst men ikke mindst rækkefølgen til beflyvning af strandede passagerer. Derudover var vi lykkelige over at få tildelt hotelophold.

Vi ankom til vores hotel hen mod frokost sammen med nogle andre passagerer, som har boet på samme hotel som den vi overnattede ved. På hotellet var der allerede en del fra Grønland, som var blevet indlogeret. Generelt set, syntes jeg at vi fik en meget god oplevelse på hotellet. Her var der mad til alle strandede passagerer med alt betalt under hele opholdet. Den kunne ikke være bedre. Selve oplevelsen på hotellet var meget hyggeligt, fordi alle strandede passagerer kom hinanden ved på en eller anden måde. Vi specielt syntes, at det hele blev en oplevelse værd, fordi vi fik lov til at lære folk at kende fra hele kysten og som vi den dag i dag er begyndt at snakke med. Takket være vulkanudbruddet. Vores hyggelige og ufrivillige ophold i København i forbindelse med dette kostede os 4 værdifulde ekstra ”feriedage”.

Venlig hilsen
Naja