Air Greenland fyldte 50 år og det blev fejret!

En kort fortælling fra Uummannaq

I 1960’erne plejede Grønlandsfly at have beflyvninger her i Uummannaq, når der var fast-is med Twin ottere. Twin Otteren kom nogle gange med breve, andre gange med få passagerere når der var lidt plads. Vi,  fra det gamle KGH, gjorde klar og forberedte landingsbane på fastisen, efter isens tykkelse. Der kom også en Catalina flyvemaskine, som kunne lande på havet  sommertider, den kom med breve, fragt og en gang imellem med passagere, og det var det gamle KGH’s opgave at betjene den ankomne flyer.
Jeg kan huske, dengang Catalina kom fra Thule Air Base, med Arveprinsen Knud som passager, og da flyveren skulle lande, lejede vi præst Karl Knudsens Aluminium jolle, for at transportere passagerene til landet. Det var dengang, hvor der var ikke så mange joller med påhængsmotor. Catalina landede nord for den sydliggende ø, som nu er blevet en del af landet, og jeg, sammen præsten som styrmand, ville så hente passagerene. Jeg som Kommunalbestyrelsesformand, skulle byde Arveprinsen velkommen. Men så blev styrmanden og  præsten bange for at skulle støde ind på Catalinaen, og derfor overtog jeg over styringen, og det gik godt og passagerene kom sikkert på land.
Og der skete noget i året 1965, som gjorde indenrigs beflyvningerne meget bedre og lettere, sådan kan man vel kigge på det, der startede man med at bruge Sikorsky S 61N helikoptere. Da helikopteren skulle kom til Uummannaq for første gang, var jeg med, dengang landede helekopteren til vores vandsø, fordi der ikke var blevet bygget heliport endnu. Dengang var jeg formand i det gamle KGH, og da holdte man kursus om vinteren for hele grønlandskysten, og kurset blev oftest holdt i Danmark. Som jeg nævnte, fløj vi til Kangerlussuaq med S 61, og derfra fløj videre til Danmark med SAS’s DC 8.
Så efter et halvt års kursus, skulle vi hjemad, og jeg var den første af andre der rejste hjem til Grønland, daværende KGH’s direktør Hans C. Kristiansen fulgte mig til lufthaven og sagde : ”Modsætning til de gamle dage, du er allerede hjemme i morgen”
 Tværtimod, jeg ventede i Kangerlussuaq i seks dage, da vi så enderlig kom videre til Aasiaat, ventede vi i hele ni dage, og begrundelsen var, at der var noget med tekniske fejl som de skulle undersøge.
Det var så min korte fortælling, Tillykke med jeres 50 års jubilæum, jeg ønsker Air Greenland det bedste i fremtiden!

 Hans Johansen, Uummannaq