Air Greenland fyldte 50 år og det blev fejret!

Turbulens

Turbulens/Peter M Amossen, Sisimiut

Jeg var i Ilulissat i sidste uge, og det var meningen jeg skulle hjem i torsdags med kystflyveren sidst på dagen. Af personalet i lufthavnen i Ilulissat fik vi besked på, at flyet ikke ville lande i Sisimiut pga. kraftig turbulens ved Sisimiut Lufthavn og at jeg måtte overnatte i Ilulissat. Dagen efter fløj jeg til Kangerlussuaq og derfra videre til Sisimiut. Der var stadig vind, og vi kredsede over byen et stykke tid, bare for at vende tilbage til Kangerlussuaq. Fortsatte videre til Nuuk, hvorfra vi fløj til Sisimiut senere. Der kom nye folk ombord, og nogen af dem, hvis ikke de fleste, havde prøvet at komme til Sisimiut dagen før. Vi kunne stadig ikke lande i Sisimiut, hvorfor vi fortsatte til Ilulissat via Aasiaat. Der var stadig turbulens ved Sisimiut Lufthavn i lørdags og vi blev i Ilulissat. Kom hjem til Sisimiut om søndagen.

Det er klart at folk, der er vant til at toget kører præcis på minuttet, ikke var tilfredse med forsinkelsen. De har sikkert en tidsplan for deres ophold, som de pga. forsinkelsen ikke kan holde. Der var atter andre, der bare trængte til at komme hjem til deres kære, venner og bekendte. For mit vedkommende var det rejseaktivitet ifm. arbejdet. I det hele taget har jeg rejst temmelig meget i en menneskealder, hvor jeg i mine unge dage oplevede ophold i flere dage undervejs. I sidste uge holdt jeg min arbejdsgiver informeret om situationen -  de forventede, at jeg gjorde mit arbejde og nedenstående er afslutningen af flere dages korrespondance:

”Hej igen
Vi tog det som det kom. Der var enkelte, der forsøgte at piske stemningen i den negative retning i starten. Men for dem, der vil bestemme over naturens kræfter, gik det hurtigt op, at det ikke nytter noget at formørke tilværelsen, bare fordi naturen bestemmer over dagen. Langt de fleste forstod pilotens beslutning og i det hele taget situationen. Jeg vil tro, at såfremt vi var landet i den kraftige turbulens, ville de samme folk anklage piloten for uforsvarlig landing. Ja, folk er svære at gøre tilfredse. Men som sagt var det kun i starten og det var kun enkelte, der beklagede deres nød.

Langt de fleste tog det som en ekstra oplevelse at få uplanlagt socialt samvær både med kendte og ukendte. Sisimiut folk forstår at få det positive frem i folk. Der var kulturaften i lørdags, og folk samlede sammen i hotellet til sangaften. Vi kom endelig hjem i går middag, og klapsalverne ved landingen kom fra hjertet og var ment som en ros til flyets besætning. Hele fredagen brugte jeg til flyvning  -  alle gjorde deres bedste for at få os hjem til Sisimiut. Det lykkedes som bekendt ikke. Jeg ved ikke hvad folk tænker, men set i bakspejlet kan jeg lige så godt tage det som en gave ifm. luftfartsselskabets 50 års jubilæum med en rundtur på kysten